سرخط خبرها

درمان بیماری سالک در تمامی مراکز بهداشتی رایگان است

  • کد خبر: ۱۷۳۱۶۱
  • ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
درمان بیماری سالک در تمامی مراکز بهداشتی رایگان است
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: درمان سالک رایگان است و دارو‌ها به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ناصر امینی با بیان اینکه سالک اگر به حال خود رها شود، بهبود پیدا می‌کند، اما محل زخم آن به شکل ناخوشایندی باقی می‌ماند که آثار روحی و روانی ناراحت کننده‌ای برای بیماران، به ویژه کودکان و دختران ایجاد می‌کند، خاطر نشان کرد: بیماران در مراحل ابتدایی بیماری به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند تا به طور کامل، بدون کمترین عارضه یا اثر باقی مانده از زخم روی پوست درمان شوند و از ابتلای سایر عزیزان شان به این بیماری نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه عامل بیماری سالک، انگل تک یاخت‌های به نام لیشمانیا است که توسط پشه خاکی انتقال پیدا میکند، افزود: با شکستن زنجیره انتقال بیماری، یقیناً میتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه لیشمانیا یا سالک پوستی در نوع شهری ضایعه پوستی خشکی ایجاد میکند و در نوع روستایی، ترشحات بیشتری دارد، گفت: اگر زخم پوستی دارید، آن را بپوشانید، زیرا فرد مبتلا به سالک تبدیل به مخزن انگل می‌شود و پشه خاکی با گزش و خون خواری از زخم فعال پوستی می‌تواند موجب سرایت این انگل به سایر افراد سالم شود.

دکتر امینی با تاکید بر اینکه اگر فردی زخم پوستی دارد که بهبود آن طول کشیده، حتما به پزشک یا مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشتی مراجعه کند، مبارزه با پشه خاکی را بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سالک برشمرد و گفت: پشه‌ها به طور معمول در زباله ها، فاضلاب‌های روباز، نخاله ها، محیط‌های مرطوب و تاریک تخم گذاری میکنند؛ نخاله‌های ساختمانی رها شده، ساختمان‌های نیمه کاره و مخروبه، حتی ساختمان‌های در حال ساخت که هنوز روی آجرهایشان، نمای بیرونی کار نشده است و خلل و فرج آجر‌ها محل بسیار مناسبی برای تخم گذاری پشه‌ها هستند و مدیریت این مکان‌های مولد آلودگی در کنترل جمعیت پشه‌ها و قطع زنجیره ابتلا به سالک بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: به طور تقریبی همه جای مشهد با ضعف و قدرت متفاوت درگیر سالک است، اما مهم‌ترین مناطق، حاشیه شهر است که به دلیل ازدحام جمعیت، عدم رعایت نکات بهداشتی، رهاسازی فاضلاب در معابر و عدم جمع آوری صحیح زباله در این مناطق، مکان‌های مستعدی برای بیماری سالک هستند.

دکتر امینی با اشاره به فصل‌های گرم سال و فعالیت بیشتر پشه‌ها در ساعات غروب آفتاب گفت: کودکان که بیشتر در کوچه‌ها و مکان‌های آلوده مشغول بازی و در معرض گزش هستند؛ بیشترین بیماران مبتلا به سالک هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به روند کاهشی ابتلا به سالک در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۹۱ گفت: متاسفانه این روند با ۵۰ درصد افزایش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، به یک هزار و ۲۷۰ بیمار رسید، و در سه ماهه نخست امسال نیز با حدود ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته تعداد ۴۴۶ مورد سالک گزارش شده است.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->